09 November 2009

~Bab 2~



Seminggu berlalu...

       
"Papa. Esok Ika nak keluar jalan-jalan dengan Hana boleh tak pa..?" tanyaku ketika papa sedang membaca surat khabar sambil minum kopi Radix kegemarannya di atas sofa.Mama pula berada di sampingnya yang sedang asyik menonton drama Melayu bersiri kesukaannya.

"Boleh. Tapi Ika kena janji dengan papa yang Ika tak akan balik lewat.."

“Ok. Ika janji..”

“Ok. Papa benarkan..”senyum papa mengangguk setuju.


        Papa merupakan ketua keluarga yang sangat bertanggungjawab terhadap kami sekeluarga. Walaupun kadang kala dia bersikap agak tegas namun kami tahu itu semua untuk kebaikan kami sekeluarga juga. Aku pernah mempunyai niat jika aku bertemu jodoh biarlah lelaki itu sebaik papa.

"Okey. Thank’s papa..!" ucapku tersenyum lalu meneruskan tontonanku bersama dengan mereka berdua.

"Hana kawan adik tu masih single ke?" tanya Abang Izat yang tiba-tiba muncul ke ruang tamu.Tangannya ligat menekan butang-butang keypad di telefon bimbitnya sambil duduk di atas sofa.

        Abang Izat iaitu satu-satunya abang kandungku kini bekerja sebagai staf di sebuah syarikat di bawah satu bumbung dengan papa tetapi papa berada di tangga yang teratas sedikit daripadanya iaitu sebagai penolong pentadbir.Pernah aku bertanya kepadanya kenapa bekerja di syarikat yang sama dengan papa sedangkan dia mendapat banyak tawaran dari pelbagai syarikat dan dia hanya menjawab ‘supaya senang dia report kat mama kalau ada staf wanita yang cuba mengorat papa.’. Memang dia seorang abang yang kelakar dan akulah yang selalu menjadi mangsa kelakarnya itu.

"Hai. Kenapa? Berkenan ke..." tanyaku bersahaja yang sudah lali dengan gurauannya namun aku tahu Kak Suraya sentiasa bertakhta di hatinya. Sudah hampir dua tahun Abang Izat bercinta dengannya yang sekarang bekerja sebagai jururawat di salah sebuah hospital kerajaan di sini. Papa dan mama sudah sedia maklum dengan perhubungan mereka berdua itu.

"Boleh juga.." jawab Abang Izat selamba.

"Nanti adik beritahu kat Kak Su baru tau!"

"Cakap la. Abang Iz tak takut pun.." balasnya sambil memuncungkan mulut ke arahku.

"Betul ni? Bak sini..!"

         Aku merampas telefon bimbit yang dipegang di tangannya itu lalu dengan pantas aku mendail nombor telefon Kak Suraya.

"Hello. Assalamualaikum. Kak Su ye?. Ni adik Ika ni. Adik nak beritahu yang Abang Izat cakapkan. Dia suka la dekat kawan adik yang nama Hana tu. Siap tanya lagi tau. Kawan adik tu single ke tak.."
        Abang Izat dengan pantas mengambil semula telefon bimbitnya dari genggaman tanganku dan meletakkan gagang telefon itu dekat dengan telinganya.

"Hello Su. Abang just. Hello! Hello! " kata Abang Izat sambil melihat skrin telefon bimbitnya berkali-kali.

        Aku ketawa berdekah-dekah kerana Abang Izat telah tertipu dengan gurauanku. Sebenarnya aku tidak menelefon pun Kak Suraya. Aku hanya mengacahnya sahaja.

"Abang Iz kena tipu. Tu la. Kata tak takut konon. Kan dah kena. Padan muka!.."
        Aku ketawa gembira sambil menjelingkan lidah ke arahnya. Papa dan mama yang melihat telatah kami berdua itu hanya tersenyum mesra. Beginilah kami sekeluarga.Aku bersyukur kerana masih mampunyai sebuah keluarga yang BAHAGIA dan HARMONI.
.............................................................................
        Pagi yang kedinginan ditambah pula dengan angin yang bertiup sempoi-sempoi bahasa mencengkam kalbuku sehingga aku dipeluk kesejukan. Kereta Myvi kereta mama yang berwarna hitam aku pandu ke rumah Hana. Nasib baik aku sudah mengambil lesen memandu kereta sementara menunggu keputusan SPM tempoh hari kalau tidak bermimpilah aku untuk memandunya di jalan raya.

"Hai Hana. Jom!.." sapaku apabila melihat Hana yang sedang menungguku kerana sebelum datang aku telah memberitahunya melalui Khidmat Pesanan Ringkas (SMS).

"Kereta siapa pula ni?" tanya Hana yang agak terkejut melihatku memandu kereta yang belum pernah dilihatnya sebelum ini.

"Kereta mama aku. Dia kasi pinjam...."balasku tersenyum.

"Ala. Asal kau tak beritahu aku semalam Ika? Aku ingat kita nak pergi naik bas hari ni " kata Hana dengan mimikan mukanya kerana kami selalunya jika keluar bersama akan menaiki bas yang sentiasa berhenti di hujung simpang rumah Hana walaupun dia mempunyai seorang pemandu peribadi yang dikhaskan oleh papanya. Mungkin Hana lebih senang berdikari.

"Saja aku nak buat surprised kat kau. Sorry ek!"

"Yela tu.. emm... Lepas ni boleh bawa aku jalan-jalan.." tambah Hana lagi sambil melihat-lihat ke dalam ruangan kereta itu melalui cermin tingkap pintu kereta.

"Okey! No problem. Cakap je kau nak pergi mana. Aku boleh bawa punya la.."
"Betul ni? Thank's Ika. Sayang kau!..." kata Hana sambil mengenyitkan sebelah matanya ke arahku.
"Dah dah. Tunggu apa lagi? Cepat la masuk.." jemputku sambil membuka pintu kereta untuknya.
"Thank you..”
"Em. So kita nak pergi mana ni?" tanyaku yang masih tidak tahu ke mana destinasi kami berdua kerana semuanya diatur oleh Hana.
"Kita pergi Plaza Mall nak? Semalam aku tengok kat iklan ada sale la" cadang Hana.
"Okey!. That's a good idea. Tapi kita tak boleh lama tau cause aku dah janji ngan papa aku la semalam. Tak boleh balik lewat hari ni " kataku yang masih ingat pesan papa padaku semalam.
"Okey!.."
"K dah pakai seatbelt..?" tanyaku kerana mahu mengutamakan keselamatan di jalan raya agar perjalanan kami berdua berjalan dengan lancar.
"Dah.." angguknya tersenyum sambil memegang tali pinggang keledarnya itu.
"Okey. Let's go.." jeritku riang yang tak sabar-sabar meraikan kejayaan kami berdua sambil memulakan pemanduan dengan cermat.
.............................................................................     
        Setibanya kami di tempat yang penuh dengan orang ramai dan pelbagai barangan serta jualan itu, kami meronda sakan. Aku sempat belikan sepasang kasut sarung yang menjadi trend remaja zaman kini sebagai hadiah yang aku janjikan kepada Hana tempoh hari dan begitu juga dengan Hana,dengan hadiah yang dijanjikannya kepadaku. Kami berhenti minum di salah sebuah kafe yang terdapat di situ untuk menghilangkan rasa dahaga yang terasa.
"Ika! Ika! Kau perasan tak mamat tu..?" tanya Hana seakan berbisik sambil menunding jari ke arah sesuatu membuatkan aku segera memandang ke arah tunjukkannya itu.

"Mana..?" tanyaku yang masih tidak dapat meneka orang yang dimaksudkan Hana itu kerana terlalu ramai orang berulang-alik membeli barang.

"Tu. Yang pakai baju kemeja warna biru tu. Yang pegang buku tu. Tu kan. Mamat yang langgar kau kat depan sekolah kita hari tu kan..?"

        Baruku sedar lelaki yang dimaksudkan Hana itu ialah lelaki yang hampir-hampir melanggarku tempoh hari.Dia sedang asyik membelek-belek buku di salah sebuah kedai buku yang terdapat di situ.

"A'ah la.." anggukku perlahan.

"Dia tengah buat apa tu ah..?" tanya Hana sambil terintai-intai ke arahnya.

"Manalah aku tahu. Dia nak beli buku la kot.." jawabku malas mengingat kembali kejadian itu sambil menghirup semula air minumanku.
"Kita tegur dia nak..?"
"Hana. Hari tu bukan main kau marah dia. Sekarang kau nak pergi tegur dia pula? Kau ni okey ke tak? Demam ek?" gelengku hairan.

"Aku nak tengok. Dia ingat tak kat kau? Aku masih tak puas hati lagi tau pasal hari tu. Ada ke patut dia tinggalkan kau macam tu je. Dah la langgar orang. Kalau ikutkan hati aku ni. Nak je aku
report kat polis. Biar dia kena tangkap!" jelas Hana yang jelas serius.

"Hana Hana. Berapa kali aku nak cakap kat kau ah? Tu bukan salah dia la. Aku yang lintas tak tengok kiri kanan. S
o aku kena langgar la. I mean 'hampir-hampir’. Lagipun luka sikit je. Ni pun dah nak hilang" kataku sambil menunjukkan parut luka di tangan yang kini beransur hilang.

"Dah dah. Kau jangan cakap banyak. Ikut aku je. Jom!" balas Hana sambil menarik tanganku. Dia membawa aku ke kedai buku itu walaupun aku cuba meronta tidak mahu.

3 ulasan:

  1. Salam..Bab 2 nie best jgk..
    :)

    p/s: Siapa kh lelaki tampan ittew.. ;P

    BalasPadam
  2. Kak ieda~ try la baca baru tahu..hehe
    Izzah~ Thankz dear (^^)

    BalasPadam

Hye..ima bina blOg ni juz semata-mata nak pamerkan hasil karya kerja tangan mgg.Harap kOrang dapat suppOrt ima k! and jangan lupa kOmen bab ni kat bawah ni tau!:)

~SmiLe aLway's~

Karya Nukilan ,

Karya Nukilan ,

~Terima Kasih~

Lilypie Angel and Memorial tickers