03 Disember 2009

~Bab 32~

       “Puan Amalina. Boleh puan tolong ceritakan semula. Apa yang puan nampak pada malam kejadian?” soalku pada Puan Amalina yang terpaksa duduk di atas kerusi roda kerana masih belum pulih sepenuhnya.

“Pada malam tu. Saya hendak menutup tingkap rumah di balkoni. Tiba-tiba saya ternampak seorang perempuan keluar dari sebuah teksi dan masuk ke dalam rumah Datuk Tahir. Saya terdengar suara macam orang sedang bertengkar dari dalam rumah tu. Saya pelik sebab Datin Sahara tak ada pada malam tu. Setahu saya datin ada memberitahu pada saya yang dia akan ke majlis hari jadi anak kawan dia. Beberapa minit lepas tu sebuah kereta yang lain datang. Perempuan tu berlari keluar dan naik kereta dia tu. Wajah dia nampak cemas..” terangnya serius.

“Puan nampak datuk keluar sekali..?”

“Tak..” gelengnya.

“Siapakah perempuan yang puan maksudkan itu..?” soalku lagi.

“Cik Mastura Dailani..” jawab Puan Amalina.
        Mastura yang sedang duduk di tempat duduk penonton tiba-tiba terkejut apabila namanya disebut. Aku sengaja merancang dari awal lagi bersama Bakri agar Mastura menghadiri perbicaraan ini.
“Puan yakin perempuan tu ialah Cik Mastura..?” soalku sekilas memandang Mastura yang kelihatan resah seperti cacing kepanasan itu.

“Saya yakin!” angguknya yakin.
“Apa yang puan lakukan selepas itu..?” sambungku.

“Saya tutup tingkap dan masuk ke dalam. Sebab saya fikir tak elok saya ambil tahu pasal masalah orang lain ni..” jawabnya.

“Baik. Terima kasih puan. Yang arif. Saya minta kebenaran untuk bertanyakan beberapa soalan pada anak guam saya Datin Sahara pula..” mohonku sambil memandang tuan hakim yang dari tadi sedang memerhati dan mendengar perbualan kami.

“Permohonan diluluskan..” angguk tuan hakim setuju.

“Datin Sahara. Boleh tolong ceritakan semula apa yang terjadi pada malam kejadian..?” soalku pada Datin Sahara pula apabila dia bertukar tempat dengan Puan Amalina.
“Pada malam tu saya dijemput ke majlis hari jadi anak kawan saya. Datin Raznah dalam lebih kurang pukul 10 malam. Saya terima panggilan telefon dari suami saya iaitu Datuk Tahir. Dia cakap dia ada benda penting yang nak beritahu pada saya dan suruh saya balik cepat. Saya pun balik dan saya lihat. Suami saya berdarah tertikam di bahagian perut dengan sebilah pisau. Saya cuba tanya dia. Siapa yang buat semua ni?. Tapi dia hanya cakap. Dia minta maaf dan.. dia meninggal dunia. Tiba-tiba kawan rapat dia..Datuk Zizan muncul depan pintu rumah saya dan menuduh saya yang membunuh datuk. Kerana pada waktu tu tangan saya berlumuran dengan darah. Kerana saya pegang badan datuk.” jelasnya dengan nada sedih diiringi dengan tangisan.

“Emm. Datin tahu kenapa datuk minta maaf..?” soalku lagi.

“Tak. Saya tak tahu..” geleng Datin Sahara teresak-esak.

“Baiklah. Soalan saya. Pernah atau tidak? Datuk Tahir berlaku curang pada datin..?” soalku dengan serius.

“Tak pernah. Dia baik dengan saya. Dia seorang suami dan ayah yang bertanggungjawab dan penyayang pada anak-anak saya. Dia juga selalu meluangkan banyak masa dengan kami sekeluarga..” jelasnya lagi.

“Macamana pula dengan Cik Mastura. Yang berada di hujung tempat duduk sana. Datin kenal dia..?” soalku sambil menunding jari ke arah Mastura.

“Ya. Saya kenal dia. Dia setiausaha suami saya..” angguk Datin Sahara setelah melihat wajahnya.Sekilas.
“Ya. Memang betul dan untuk pengetahuan datin dan yang arif. Saya telah menyiasat kes ini bersama dengan penolong saya Encik Bakri dan ini saya sertakan beberapa bahan bukti di mana Cik Mastura Binti Dailanilah yang telah membunuh Datuk Tahir dengan menikam sebanyak 2 kali di dadanya serta mengupah seseorang dalam cubaan melanggar lari Puan Amalina iaitu satu-satunya saksi bagi kes ini.. dan juga saya sebagai peguam bela Datin Sahara..” kataku dengan penuh yakin sambil menyerahkan bukti-bukti yang disediakan oleh Bakri kepada penolong hakim untuk diserahkan pula kepada tuan hakim.

“Apa? Tidak!!  Tak mungkin!. Mana saksinya??!” tanya Mastura lantas bangun seakan menjerit padaku.Orang lain yang berada di situ memandang ke arahnya kerana terkejut dengan kelakuannya itu.

“Helsi Ramanika!..” jawabku ringkas sambil memandang tajam ke arahnya.
“Apa? Bibik..?” terbeliak biji matanya bila terdengar nama itu disebut.

“Ya Cik Mas. Bibik..” anggukku tersenyum yang membuatkan Mastura terdiam kerana muslihatnya selama ini telah terbongkar oleh pembantu rumahnya sendiri.Dia dihampiri oleh beberapa orang pegawai polis dan digari serta-merta.

         Perbicaraan bersambung pada satu tarikh akan datang bagi mendengar kata-kata saksi yang lain pula dan juga keputusannya.

“Datin. Bersabar la. Saya tahu. Datin tak bersalah dalam kes ni..” kataku kepada Datin Sahara selepas semuanya bersurai.

“Terima kasih Cik Ika..” balasnya lalu dibawa keluar oleh beberapa orang pegawai polis wanita.

          Aku pergi ke pasar raya dan memancu kereta pula ke hospital untuk melawat Ewan di hospital.
.............................................................................
Assalamualaikum...” aku memberi salam apabila melihat Ewan sedang duduk berbaring seakan menunggu ketibaanku.

“Waalaikumusalam…” jawabnya tersenyum manis.

“Macamana. Sakit lagi..?” tanyaku setelah menghampirinya.

“Dah kurang la sikit. Ni awak dari mana..?”

“Dari mana lagi. Dari mahkamah la tapi saya singgah
supermarket kejap tadi. Beli ni. Awak nak buah apa?  Biar saya kupas ya…” tanyaku sambil mengambil buah yang aku beli dari pasar raya tadi lalu duduk.
“Saya nak buah epal hijau tu..” jawab Ewan sambil menunjuk dengan jari telunjuknya.

“Okey. Kejap ya..” kataku sambil mengupas epal hijau itu dengan pisau yang aku beli bersama tadi.

“Tadi mama datang. Dia kirim salam kat awak..” kata Ewan merenungku.

“Waalaikumusalam. S
o bila awak boleh keluar..?”

“Doktor kata. M
aybe dua tiga hari lagi. Lepas kaki saya ni okey..” jawabnya sambil memegang kakinya yang berbalut itu.

“Hmm. Bagus la. Nah…” kataku sambil menghulurkan kepingan buah yang aku hiris itu kepadanya.

“Tangan saya masih sakit la awak. Boleh awak tolong suapkan tak..?” balas Ewan manja sambil mengangkat perlahan tangan kanannya walaupun tidak berbalut.

“Okey..” balasku sambil menyuapkan Ewan kepingan epal yang berada di tanganku itu.

“Hmm. Sedap..”

“Mesti la sedap. Dah buah ni manis..” balasku bersahaja.

“Tapi. Buah ni lagi manis kalau orang yang kita sayang yang tolong suapkan tau!..” katanya lagi tersenyum nakal.

“Ada-ada je la awak ni...”

“Persiapan perkahwinan kita macamana...?” tanya Ewan sambil mengunyah buah yang aku suap lagi itu.

“Awak ni. Lambat lagi la. Jangan la fikir pasal tu sangat..  Mama saya yang uruskan. Awak tu kena jaga makan tau..!” pesanku.
“Saya bosan la awak tinggal kat hospital ni. Saya rindu kat Puteh la..” jawabnya manja.

“Puteh je?  Habis saya..?”

“Ada la sikit..”

“Eee. Awak ni..” kataku sambil mencubit lengan tangan kanannya.

“Gurau je la. Awak,nanti lepas saya keluar ni. Saya nak makan puas-puas tau!. Kat sini makanan dia pahit-pahit la..” tambah Ewan dengan mimikan mukanya.
“Ha. Jangan nak gada-gada ek! Awak kalau makan tu. Mesti pantang tau..!”

“Emm. O
kay mam..”balas Ewan yang membuatkan aku tertawa kecil dengan gelagatnya itu. 

1 ulasan:

Hye..ima bina blOg ni juz semata-mata nak pamerkan hasil karya kerja tangan mgg.Harap kOrang dapat suppOrt ima k! and jangan lupa kOmen bab ni kat bawah ni tau!:)

~SmiLe aLway's~

Karya Nukilan ,

Karya Nukilan ,

~Terima Kasih~

Lilypie Angel and Memorial tickers