04 Disember 2009

~Bab 33~



            “Dengan keterangan daripada kedua-dua belah pihak peguam dan saksi-saksi kejadian serta bukti-bukti yang telah dikemukakan.Dengan ini tertuduh iaitu Datin Sahara Binti Abdul Samad didapati tidak bersalah membunuh Datuk Tahir Bin Datuk Tahar dan dengan ini juga Nur Mastura Binti Dailani dijatuhkan hukuman gantung sampai mati mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana telah membunuh Datuk Tahir serta mengupah seorang pembunuh upahan iaitu Zakaria Bin Zamani dalam cubaan melanggar lari Amalina Binti Yusof, Syed Ewan Bin Datuk Syed Bakar dan Nur Azrika Binti Iskandar dan dengan ini juga,mahkamah menjatuhkan hukuman penjara 20 tahun dengan tiga sebatan ke atas Datuk Zizan Bin Datuk Razali kerana berpakat dalam kes pembunuhan ini.”

        Keputusan dibaca oleh tuan hakim setelah berehat 30 minit selepas mendengar kata-kata saksi iaitu Helsi Ramanika.
        Akhirnya kes Datuk Tahir selesai setelah berbulan-bulan ditunda. Sebenarnya Mastura membunuh Datuk Tahir kerana risau datuk menarik balik segala kesenangan yang telah diberikan kepadanya kerana dia mempunyai hubungan sulit dengan datuk selama ini selepas datuk mendapat tahu yang dia telah menjalinkan hubungan baru pula dengan Datuk Zizan iaitu seorang duda dan salah seorang pemegang syer Syarikat Tahir Holding yang berpakat untuk merampas kekayaannya. Mereka telah berpakat untuk menuduh Datin Sahara yang telah membunuh suaminya sendiri. Namun SEPANDAI-PANDAI TUPAI MELOMPAT, AKHIRNYA JATUH KE TANAH JUA.Di sebalik rancangan jahat mereka berdua,Helsi Ramanika iaitu pembantu rumahnya telah terdengar setiap perbualan rahsia di antara majikannya itu. Semuanya bagaikan satu konspirasi yang bermotifkan harta.

“Tahniah Cik Ika..” ucap Bakri dengan nada gembira.

“Terima kasih Bakri..” balasku.

“Terima kasih Cik Ika kerana telah banyak membantu saya.. em. Minggu depan jemput la ke rumah sebab saya ingat nak adakan kenduri tahlil untuk arwah datuk. Bersama dengan anak-anak saya ni..” kata Datin Sahara dengan nada gembira di samping anak-anaknya yang sebaya denganku.

"Insyaallah datin..” anggukku tersenyum lega sambil bersalaman dengan mereka sekeluarga.

        Aku diserbu oleh beberapa orang wartawan akhbar yang sedang membuat liputan meluas untuk kes tersebut.Kes ini mendapat perhatian ramai kerana melibatkan pembunuhan seorang usahawan yang terkenal.Aku hanya memberikan kenyataan tentang kes ini dan perinciannya sebaik mungkin sebagaimana yang telah diputuskan oleh pihak mahkamah sebentar tadi.
.............................................................................
   Aku masuk ke dalam kereta setelah selesai sesi soal jawab itu untuk pergi melawat Ewan di hospital lagi.

“Maaf Cik Ika. Boleh saya tahu. Apakah hubungan di antara Cik Ika dengan Encik Ewan..?” aku terkejut dengan soalan itu lalu segera memandang wajah orang yang bertanya melalui cermin pintu kereta.
“Ewan..?” aku terperanjat seketika.Rupa-rupanya orang itu ialah tunangku, Ewan. Dia hanya tersenyum manis sambil mengenyitkan sebelah matanya.

“Ya saya…” balas Ewan setelah masuk dan duduk di tempat duduk di sebelah kananku.Tanpa dipinta.

“Apa. Apa awak buat kat sini? Doktor kata kan esok baru awak boleh keluar. Awak lari dari hospital ke..?” tanyaku hairan.Cuba meneka.

“Saya dapat kebenaran keluar awal la. Saya nak tahu juga apa keputusan bagi kes ni. Tak sangka kan orang yang langgar saya tu orang upahan perempuan tu..emm
so. Cepat la Cik Ika. Apa jawapannya untuk soalan saya tadi tu..?” Ewan masih ingin terus mengusik.Rupanya dia turut menyaksikan proses perbicaraan itu dijalankan.

“Owh..hmm. Saya dengan dia. Kawan-kawan je. Tak lebih dari tu..”

“Ya ke Cik Ika? Saya dengar kata bulan depan Cik Ika akan berkahwin dengan dia? Betul ke..?”

“Owh. Awak dapat mana cerita ni? Tu
just gosip je la. Biasa la orang popular la katakan..” aku ketawa dengan lagakku seperti seorang artis membuatkan Ewan tersenyum lagi.

“Sudah la awak ni. Tak nak main-main lagi la. Penat la. Ni awak datang dengan siapa ni..?”

“Saya datang dengan teksi. Ni nak balik dengan awak la..” jawabnya sambil memakai tali pinggang keledar.

“Hah. Lain kali tu kalau nak balik. Call la saya dulu. Awak tu kan masih sakit. Kalau jadi apa-apa kat awak nanti. Siapa susah em..?” pesanku agar dia tidak mengulangi perbuatannya itu lagi.

“Cik Ika juga yang susah..” sampuk Ewan membuatkan aku tarik muka.

“Okey okey..
sorry…”

        Aku lantas menghidupkan enjin dan memandu ke rumah Ewan untuk menghantarnya pulang. Rupanya Datin Leha dan Reza juga tidak tahu yang Ewan dibenarkan keluar dari hospital hari ini.Datin Leha tak habis-habis memarahinya di atas perbuatannya itu yang bakal merisaukan banyak pihak termasuk diriku.Aku tentu tidak akan dapat memaafkan diriku sekiranya Ewan ditimpa kecelakaan lagi.
.............................................................................
      Rizal mengajak aku keluar untuk membawa aku bertemu dengan Yanie, kekasih hatinya seperti yang dijanjikannya dahulu.Aku turut mengajak Hana kerana terasa agak segan juga untuk bertemu dengannya seorang. Puas dipujuk,akhirnya Hana setuju juga untuk menemaniku.

“Ika. Ni la Yanie..” Rizal memperkenalkan kami selepas kami bertiga duduk di sebuah hotel.

“Hai. Jadi awak ni la Yanie. Rizal ni selalu cerita kat saya tentang awak. Siap minta tunjuk ajar saya lagi tau macamana nak gorat awak dulu..” usikku sambil bersalaman dengannya. Sungguh cantik wajahnya.

“Ika. Apa ni? Malu la saya..” celah Rizal tersenyum. Mukanya kelihatan kemerah-merahan seperti udang direbus.

“Err. Rizal pun banyak cerita tentang awak pada saya. Saya bangga dengan awak Ika kerana dapat selesaikan kes Datuk Tahir tu..” puji Yanie.

“Eh tak ada la. Tu biasa je. Dah kerja saya kan..”

“Ika. Tadi awak kata nak ajak Hana sekali. Mana dia..?” tanya Rizal.Sekilas memandang sekeliling.

“Owh. Dia kata dia datang lewat sikit. Ada
meeting. Biasa la bussiness woman tapi nanti dia datang la tu...”
        Hana telah memberitahuku yang dia terpaksa menghadiri satu mesyuarat penting dan dia mungkin akan terus datang ke sini setelah selesainya mesyuarat itu nanti.

So. Kita semua order makan dulu la ya..?” kata Rizal sambil memandang kami berdua.

“Okey..” anggukku tersenyum.Begitu juga dengan Yanie.

        Rizal memesan makanan bersama dengan kami berdua.

“Ika. Saya nak minta maaf sebab tak dapat hadir majlis pertunangan awak dengan Ewan hari tu. Saya terpaksa pergi Belanda. Jamuan hari jadi awak pun saya tak dapat hadir. S
orry sangat-sangat k!..” mohon Rizal sementara menunggu pesanan yang telah dipesan oleh kami tadi.

It’s okay. Saya tahu awak perlu handle banyak kerja kat syarikat tu. Yela. Mana nak kena fikir pasal kerja. Pasal buah hati lagi la..” gurauku sambil memandang Yanie yang hanya tersenyum biasa.

“Owh ya. Saya dengar kata Ewan
accident. Macamana keadaan dia sekarang..?” tanya Rizal serius.

“Alhamdulilah. Dia dah dibenarkan keluar dari hospital. Dia semakin sembuh sekarang ni. Tapi kalau makan tu kena pantang la sikit kan..”

“Owh. Okey la tu..”

“Emm. Yanie. Macamana bila dah kenal Rizal ni? Dia okey tak..?” tanyaku pada Yanie yang hanya duduk membisu.

“Okey. Dia kadang-kadang kelakar juga..”
        Kami berbual-bual sehinggalah makanan yang dipesan dihidangkan di atas meja.
.............................................................................

“Oh
ladies. Sorry. Saya nak pergi toilet kejap. Sayang. Kejap ya..?” kata Rizal sambil memandang Yanie.

“Okey sayang..” balas Yanie manja.

        Yanie melihat Rizal berlalu pergi dan mengalihkan pandangannya kepadaku seperti ada sesuatu yang hendak diluahkannya.Seakan berat.
 “Err…Ika,Rizal tu. Rapat ya dengan awak..?” tanya Yanie setelah beberapa minit kami hanya mendiamkan diri sambil menikmati makanan di depan mata.

“Emm. Tak la rapat sangat. Kami kan sibuk dengan
career masing-masing sekarang. Kenapa awak tanya macam tu..?” tanyaku hairan.

“Dia pernah cakap tak yang. Dia pernah cintakan awak..?” tanya Yanie lagi tanpa menjawab soalanku itu.

        Aku memberhentikan jamahanku dan memandang wajahnya.Lama.
“Em.. Pernah. Tapi tu dulu. Sekarang saya rasa dia dah tak ada perasaan tu kat saya lagi sejak dia bercinta dengan awak..err. Dia beritahu awak ke tentang tu..?”

“Awak tahu tak Ika? Terus terang saya cakap. Hampir setiap hari dia
just ceritakan pada saya tentang awak. Kebaikan awak. Kebijaksanaan awak tu. Awak and everthing just about you..  Sampaikan time keluar date dengan saya pun. Cerita tentang awak. Saya dah naik muak awak tau tak? Sebenarnya saya rasa Rizal tu tak pernah pun cintakan saya even dia dah janji yang dia akan lupakan awak. Apa yang adanya pada awak yang tak ada pada saya hah? Sampai dia tergila-gila sangat kat awak ni. Nak kata awak cantik? Saya rasa saya sepuluh kali cantik lagi dari awak..” sindir Yanie dengan lagak sombongnya.Tanpa berlapik lagi.

“Yanie. Saya tak tahu yang...” aku ingin membalas tapi pantas dipintasnya.
“Apa awak dah buat kat dia ah..?”
“Yanie. I really don’t know what are you talking about..?” kataku yang benar-benar tidak faham tentang apa yang dimaksudkan Yanie itu.

“Ehm.. Buat tak tahu konon. Awak
mandrome dia kan?” tanya Yanie dengan pandangan yang tajam seolah-olah aku yang dipersalahkan dalam hal ini.

“Woi perempuan!! Asal mulut kau tu celupar sangat hah..?!!” tiba-tiba Hana muncul sambil menolak bahu Yanie dengan kasar dan menyebabkan suasana menjadi tegang dan pelanggan-pelanggan lain yang tadinya sedang asyik menghayati keenakkan makanan di situ lantas memerhati kami bertiga dengan tanda tanya.
“Excuse me. I don’t talking to you okay. So please. This is none your bussiness! balas Yanie tegas sambil berdiri.

None my bussiness? Hello.. Ni member aku. Kalau kau cari pasal dengan dia. That’s mean kau cari pasal dengan aku juga! Faham..?!”

Member kau?. Owh..so.. Tolong kau nasihatkan member kau yang tunjuk baik sangat ni supaya jangan kacau hidup orang lain..!” balas Yanie sekilas memandangku.

“Hana sudah la. Yanie. Saya rasa awak dah salah faham ni. Saya tak tahu yang Rizal masih ada perasaan kat saya dan saya tak pernah guna apa-apa ubat pun kat dia..” jelasku sambil memegang erat Hana yang kelihatan hilang sabar dengan Yanie.  Seakan ingin menampar mukanya.

“Ehm..(mengeluh kecil seakan menyindir). Yela tu. Entah-entah kat bakal suami kau tu pun kau buat macam tu..” balas Yanie tersenyum sinis sambil menyilang tangannya ke paras dada.

“Yanie..!!!” jerit Rizal yang berada pada jarak beberapa meter sahaja dari Yanie lalu menghampiri seakan cuba ingin menampar pipinya.

“Rizal..!!” pekikku sambil menjegilkan mata pada Rizal setelah berada di hadapan Yanie untuk tujuan menghalang Rizal daripada melakukan sesuatu tindakan yang bodoh.Rizal segera menjatuhkan tangannya apabila terpandang wajahku.

“Saya tak sangka yang awak macam ni Yanie. Saya ingat awak..Ah!. Mulai hari ni kita putus..!” sentak Rizal dengan nada sangat marah memandang Yanie yang berada di belakangku dengan tajam.
“Kita putus? Okey fine!” balas Yanie geram lalu mengalihkan pandangannya yang tajam ke arahku.

“Puas hati kau sekarang kan Ika..?!” sambung Yanie lalu menarik beg tangannya dengan kasar.Dia meninggalkan kami tanpa menoleh sedikit pun ke belakang.

“Ika. Saya…” Rizal cuba berkata sesuatu setelah mengalihkan pandangannya kepadaku.

“Mari Hana..”
        Aku segera meninggalkan tempat itu tanpa memandang wajah Rizal walaupun dipanggil berkali-kali olehnya. Hana hanya mengikuti langkahku dari belakang. Aku tidak menyangka Rizal masih menyimpan perasaan cintanya terhadapku walaupun bertahun-tahun masa berlalu.
.............................................................................
        Esoknya Rizal datang ke rumah ingin memujukku lagi kerana aku tidak mengendahkan setiap panggilan telefon dan sms daripadanya.
        “Ika. Saya minta maaf pasal semalam. Saya tak sangka yang Yanie berani cakap macam tu pada awak..” mohon Rizal setelah duduk di atas sofa sementara mama sengaja meninggalkan kami dengan minuman yang disediakannya.

“Tak sangka?..ya. Sama la dengan saya.  Saya pun tak sangka apa yang dia dah cakap kat saya tentang awak semalam. Kenapa awak masih cintakan saya?Kan kita dah jadi kawan..” soalku dengan nada geram kerana Rizal seolah-olah tidak mengaku kesalahannya itu.Terasa ingin saja aku menampar pipinya.

“Ika. Saya tak dapat nak bohong diri saya. Saya dah cuba nak lupakan awak tapi. Saya tak boleh. Saya minta maaf…” geleng Rizal.
“Rizal!. Awak tahu tak sebulan lagi saya akan kahwin dengan Ewan. Saya akan bergelar seorang isteri. Seorang isteri!.Yanie tu betul-betul cintakan awak tapi awak? Rizal,Saya faham perasaan dia. Saya faham sebab saya pun seorang perempuan. Saya juga tak dapat terima jika Ewan bersama dengan saya tetapi pada hakikatnya dia cintakan perempuan lain. Awak faham tak..?” kataku supaya Rizal sedar dengan kesalahannya itu.

“Ika. Saya minta maaf. Saya..”

“Dah la Rizal. Awak pergi la pujuk Yanie tu. Saya tahu dia tak berniat pun nak cakap macam tu pada saya semalam” pintasku tanpa memandang wajahnya.
“Tapi saya tak dapat nak terima apa yang dia dah kata kat awak semalam tu Ika..” geleng Rizal perlahan memandang ke lantai.
“K. Listen here carefully. Mungkin dia marahkan saya sebab dia ingat sayalah puncanya awak tak cintakan dia. Rizal,apa kata awak cuba mencintai dia. Cuba sayang dia dengan sepenuh hati awak. Saya dapat lihat dia benar-benar cintakan awak and please. Tunaikan janji awak pada dia untuk lupakan saya..” pintaku seakan merayu.

Rizal terdiam seketika.

“Hem. Baik la nanti saya akan cuba pujuk dia. Tapi kita
still kawan kan..?” tanya Rizal memandangku tepat seperti mengharapkan simpati dan belas kasihan dariku.

“Pernah ke saya putuskan persahabatan kita ni?”

“Terima kasih Ika..” angguknya tersenyum.Mungkin dia faham dengan maksudku itu.       
        Aku cuba untuk melupakan kejadian itu kerana hati aku hanya setia dan kasih pada Ewan sahaja.Tidak pada lelaki lain. Aku menceritakan kembali kejadian itu kepada Ewan kerana aku tahu tiada gunanya aku merahsiakannya lagipun kami telah berjanji tiada lagi rahsia di antara kami berdua.Ewan hanya mendengar cerita itu dengan tenang.Aku lega dengan sikapnya sekarang yang lebih bersikap jujur dan berfikiran terbuka. Mungkin setelah apa yang pernah terjadi dahulu.Memang benar. ADA HIKMAH DI SEBALIKNYA.

1 ulasan:

Hye..ima bina blOg ni juz semata-mata nak pamerkan hasil karya kerja tangan mgg.Harap kOrang dapat suppOrt ima k! and jangan lupa kOmen bab ni kat bawah ni tau!:)

~SmiLe aLway's~

Karya Nukilan ,

Karya Nukilan ,

~Terima Kasih~

Lilypie Angel and Memorial tickers