01 Disember 2009

~Bab 31~

Seminggu berlalu..

     Ewan masih belum sedarkan diri dari komanya. Aku hanya tetap menunggu dan berdoa.

“Ika nak pergi melawat Ewan kat hospital ke ni..?” tanya mama ketika aku sedang memakaikan anak kerongsang pada kain tudungku.

“A’ah mama. Lepas tu Ika kena pergi balai polis. Pihak polis nak jumpa Ika. Pasal kes kami ni..” jawabku sekilas memandangnya.

“Err. Tadi
Aunty Suri call mama. Kata baju pengantin Ika dengan Ewan tu dah siap. Petang ni dah boleh ambil..” kata mama perlahan membuatkan aku berfikir sejenak.Alangkah bagus sekiranya aku dapat melihat baju pengantin itu bersama dengan Ewan.

“Kalau Ika tak ada masa biar mama la yang pergi ambil..” sambung mama.
“Tak apa ma. Nanti petang Ika pergi ambil baju tu ya..” jawabku tersenyum kelat.

“Hem. Okey la..” angguk mama faham.

        Aku memancu kereta ke hospital untuk melawat Ewan seperti biasa.
.............................................................................

“Awak dah sedar..?!” aku terkejut melihat Ewan sedang memegang surat khabar dalam keadaan berbaring.

“Ika..hem. Baru je awal pagi tadi..” balas Ewan tersenyum perlahan.Dia cuba bangun untuk bersandar. Wajahnya masih kelihatan pucat dan lesu.

Aku segera berlari mendapatkannya.

“Awak. Awak jangan la banyak bergerak...” kataku sambil menolongnya.

“Kenapa saya tak tahu pun..?” tanyaku setelah dia selesa bersandar di bantal.

“Saya yang suruh doktor jangan
inform kat siapa-siapa lagi.  Saya tak nak buat awak risau..” jawabnya perlahan sambil merenungku.

“Awak. Saya rindukan awak..” kataku yang tiba-tiba menitiskan air mata kegembiraan kerana Allah telah makbulkan hajatku.Amin.

“Saya pun rindukan awak. Jangan nangis k..” kata Ewan sambil mengesat air mataku dengan jari tangan kanannya.

Nurse kata awak ada tidur kat sini. Betul ke..?” tanya Ewan.
        Aku hanya mengangguk sambil duduk di kerusi yang terdapat di sebelah katilnya itu.

“Terima kasih..” ucapnya tersenyum manja.

“Awak kan tunang saya. Lagipun saya dah terhutang nyawa dengan awak. Kalau awak tak selamatkan saya masa tu. Mesti saya yang kena langgar kan..” kataku tunduk memandang lantai.

“Ika….”

        Ewan memegang daguku dan mengangkat sedikit ke atas membuatkan mataku bertemu dengan anak matanya.

“Saya nak awak tahu. Saya sanggup berkorban apa saja untuk awak Ika. Awak pun dah banyak berkorban untuk saya selama ni kan..?” balas Ewan membuatkan aku terdiam.

CINTA KADANG-KALA MEMERLUKAN SECEBIS PENGORBANAN.

“Err. Mama dengan Reza apa khabar..?” tanyanya.

“Baik. Kejap. Saya beritahu mereka ya yang awak dah sedar..” jawabku tersenyum sambil mahu mengambil telefon bimbit dari tas tanganku.
“Awak. Nanti la. Saya nak bersama dengan awak dulu…” halang Ewan sambil memegang tanganku.
        Aku hanya tersenyum memandangnya semula dan melupakan hajatku sebentar untuk membuat panggilan.

“Hem. Tak sangka. Seminggu saya koma. Rasa macam baru tadi je saya kena langgar..” kata Ewan sambil memegang anggota badannya yang berbalut itu.

“Err. Awak nak air..?”

“Boleh juga...” angguknya tersenyum.
       
        Aku bangun dan mengambil bekas air yang telah disediakan di atas meja tepi katilnya.Aku menuangkan air ke dalam gelas kosong yang juga terdapat di situ.

“Nah. Minum la air ni sikit..” kataku sambil duduk di sampingnya dan membantunya meneguk air tersebut.

“Terima kasih..”

“Awak jangan banyak bergerak tau!..” pesanku selepas selesai meletakkan semula gelas itu ke tempat asalnya.

Ewan hanya mengangguk tersenyum.

“Em. K la awak. Saya tak boleh lama ni. Lepas ni saya kena pergi balai polis pula. Pihak polis nak jumpa saya. Nanti petang saya datang lagi ya..?” kataku tersenyum selepas melihat jam di pergelangan tangan.

“Owh..emm. Boleh tak awak temankan saya malam ni sekali lagi..?”

“Kenapa? Awak takut ke duduk sorang-sorang kat sini..?” tanyaku hairan.

“Tak. Tapi sunyi la tak ada awak..” jawabnya tersenyum nakal.

“Awak ni
. Time time macam ni pun nak gurau lagi.. hmm. Tengok la nanti. Saya pergi dulu ya..” kataku sambil mengambil beg tangan yang aku sempat letak di atas meja tadi.

“Ika…”

Ewan menarik tanganku.

“Em…?” aku mengalih pandanganku kepadanya.

“Su ki des..”

“Em?”aku aneh dengan perkataan yang digunakannya itu.
“Saya cinta awak..”
Aku tersenyum sendiri.
“Mentang-mentang la saya tak tahu bahasa Jepun. Ya.. Saya pun cintakan awak juga. Su ki des too. Saya pergi dulu ya..bye..” balasku tersenyum.

Bye..” balasnya pula lalu melepaskan tanganku perlahan.

        Aku berlalu pergi ke balai polis untuk berjumpa dengan Tuan Amri iaitu pengawai polis yang mengendalikan kes ini dan begitu juga dengan kes-kesku sebelum ini.
.............................................................................
        “Cik Ika. Pihak kami dah check nombor plat yang Cik Ika bagi masa buat laporan minggu lepas. Tapi tu nombor palsu dan kami juga mendapati kes Cik Ika dan Encik Ewan ni sama dengan kes langgar lari Puan Amalina..” kata Tuan Amri ketika aku duduk di dalam bilik pejabatnya.

“Maksud tuan. Kes ni ada kena mengena dengan kes Datuk Tahir yang saya tengah kendalikan sekarang tu?” tanyaku inginkan kepastian.

“Hem. Nampaknya macam tu la Cik Ika. Tujuan saya minta Cik Ika datang ke pejabat saya ni sebab saya nak tanya. Ada tak Cik Ika syak. Siapa-siapa yang mungkin jadi suspek untuk kes ni..?” soalnya serius.
“Hem. Ada. Saya ada syak Cik Mastura. Sebab sebelum kejadian tu berlaku saya ada mengambil keterangan dari dia dan dia seakan-akan menyembunyikan sesuatu. Keterangan dia pun agak meragukan tuan..”

“Hmm. Bakri pun ada beritahu saya tentang hal tu. Pihak kami masih lagi menjalankan siasatan ke atas dia. Tapi kami tak cukup bukti untuk dakwa dia..em. Jadi saya harap Cik Ika kena sentiasa berhati-hati sebab orang yang sepatutnya ditangkap tu masih ada di luar sana..” pesan Tuan Amri serius.

“Baik Tuan Amri..” anggukku faham.

        Aku memberi keterangan selanjutnya mengenai Mastura selepas berbincang beberapa perkara dengannya.

.............................................................................
        Sebelum ke pejabat,aku singgah sebentar ke butik Aunty Suri untuk mengambil baju pengantin yang telah siap ditempah. Sungguh cantik corak bentuk dan kain hasil jahitannya.Aku juga sempat memberitahu Datin Leha dan yang lain mengenai Ewan semasa berada di pejabat tempat kerjaku.

        Petang itu selepas saja selesai waktu kerja,aku segera pergi ke hospital untuk melawat Ewan lagi.
.............................................................................

“Hana..?” aku terkejut melihat Hana sedang duduk berbual dengan Ewan di atas kerusi.

“Hai Ika..” balasnya tersenyum lalu bangun.

“Hai. Macamana kau tahu Ewan masuk hospital ni..?” tanyaku hairan lalu kami bersalaman.
“Mama kau yang beritahu. Aku pergi rumah kau tadi tapi mama kau kata kau lawat Ewan kat hospital so aku datang sini la. Kau pun bukan nak beritahu aku yang kau dengan Ewan accident..” jawab Hana dengan nada sedikit marah.

“Aku tak nak susahkan kau la. Lagipun aku tak kena langgar pun. Ewan yang selamatkan aku..” kataku perlahan sambil memandang Ewan lalu duduk di sampingnya.

“Emm. S
o sweet la korang berdua ni. Jealous aku..em. So dah dapat tahu dah siapa yang langgar korang tu..?” tanya Hana kembali duduk di kerusi.

“Belum lagi. Pihak polis masih siasat. A
nyway. Kenapa kau datang rumah aku ya ..?” tanyaku hairan kerana Hana jarang datang ke rumahku.
“Owh. Terlupa pula aku. Ni. Aku nak bagi kat korang berdua. Kad jemputan kahwin aku dengan Anif..” jawab Hana sambil mengambil kad jemputan kahwin yang berwarna keemasan dari dalam tas tangannya lalu segera dihulurkan kepadaku.

What? Korang dah nak kahwin?..emm. Ingatkan aku yang nak kahwin dulu. Rupanya kau..” kataku tersenyum setelah melihat kad jemputan kahwin yang tertera gambar Hana dan Anif itu.

“Aku saja je tak nak beritahu korang dulu. Nak buat
surprised sikit..” balas Hana tersenyum.

So semoga kau bahagia ya hidup dengan Anif tu. Jangan nanti lepas kahwin pun nak gadu kat aku bila korang berdua gaduh ya..” usikku tertawa kecil.

“Tak ada la. by
the way. Aku nak offer kau dengan Ewan jadi pengampit aku dengan Anif masa majlis persandingan kami tu nanti. Boleh tak..?” soal Hana sambil memandang kami berdua.

“Err. Awak macamana..?” tanyaku pada Ewan yang hanya duduk bersandar memerhati kami berbual dari tadi.

“Okey. Tapi kena tunggu tangan dengan kaki saya ni sembuh dulu la..” angguknya tersenyum.

        Kami berdua bersetuju untuk menjadi pengampit Hana dan Anif. Perkahwinan mereka akan berlangsung tiga minggu lagi. Kami berbual-bual dan aku menemani Ewan lagi pada malam itu.

2 ulasan:

  1. ala... sedey nyerr... rasa mcm nk nangis la plak.. T_T

    BalasPadam

Hye..ima bina blOg ni juz semata-mata nak pamerkan hasil karya kerja tangan mgg.Harap kOrang dapat suppOrt ima k! and jangan lupa kOmen bab ni kat bawah ni tau!:)

~SmiLe aLway's~

Karya Nukilan ,

Karya Nukilan ,

~Terima Kasih~

Lilypie Angel and Memorial tickers